این روزها هوش مصنوعی روشهای بیان تولیدکنندگان محتوا را تغییر داده است. اما بینندگان پلتفرم یوتیوب، خواهان شفافیت بیشتری در مورد محتوایی که میبینند هستند. اینکه تا چه اندازه ویدیویی که در حال تماشای آن هستند واقعی است.
به همین دلیل است که به تازگی تیم یوتیوب، ابزار جدیدی را در استودیوی کریتورهای خود معرفی کرده است که از همه آنها میخواهد زمانی که از محتوای واقعگرایانه (یعنی محتوایی که بیننده میتواند آن را به راحتی با یک شخص، مکان، صحنه یا رویداد واقعی اشتباه بگیرد) – با رسانههای تغییر یافته یا هوش مصنوعی ساخته شده است، آن را به بینندگان اعلام کنند.
اما تیم یوتیوب این نکته را هم گفته است که;
« ما از کریتورهای خود نمیخواهیم وقتی که از هوش مصنوعی برای کمک به تولید استفاده کرده است، اعلام کنند.»
در ادامه با زینو همراه باشید تا بیشتر این موضوع هوش مصنوعی یوتیوب را روشن کنیم.
این تگ جدید به منظور تقویت شفافیت بین بینندگان و کریتورها و ایجاد اعتماد بین یوتیوبر و مخاطب است.
برخی از نمونههای محتوایی که هوش مصنوعی در آنها دخیل است و نیاز به اعلام دارند، عبارتند از:
- استفاده از شباهت یک فرد واقعی: تغییر دیجیتالی محتوا برای جایگزینی چهره یک فرد با چهره دیگری – یا تولید مصنوعی (با هوش مصنوعی) صدای یک فرد برای روایت یک ویدیو.
- تغییر فیلم از وقایع یا مکانهای واقعی: مانند اینکه به نظر برسد که یک ساختمان واقعی آتش گرفته است یا اینکه منظره شهری واقعی را تغییر دهید تا آن را متفاوت از واقعیت جلوه دهید.
- ایجاد صحنههای واقع گرایانه: نمایش تصویری واقعگرایانه از رویدادهای اصلی تخیلی، مانند گردبادی که به سمت یک شهر واقعی حرکت میکند اما درواقعیت آن گردباد اتفاق نیفتاده است. (یا سایر رویدادهای آب و هوایی)
- شبیه سازی صدای شخص دیگری برای استفاده از آن برای صداگذاری – آن شخص کاملا میتواند درخواست حذف ویدیوی شما را بدهد …
- تولید مصنوعی یک ویدیو از مسابقه بین دو ورزشکار حرفهای واقعی: به طوری که هیچ وقت بین آن دونفر ورزشکار زنده و واقعی مسابقهای اتفاق نیفتاده است.
- حرفی از دهان کسی که هیچ وقت در واقعیت آن را نگفته است: طوری به نظر برسد که کسی نصیحتی کرده است که واقعاً انجام نداده است.
- صدا را به صورت دیجیتالی تغییر دادن: مثلا صدا را طوری ایجاد کند که گویی یک خواننده محبوب یادداشتی را در اجرای زنده خود از دست داده است.
- محتوای مصنوعی که به یک شخص واقعی تهمت زده میشود: مثلا به تصویر کشیدن یک شخصیت عمومی در حال دزدیدن چیزی که ندزدیده است، یا اعتراف به دزدی چیزی در حالی که آن را اعتراف نکرده است.
- به نظر برسد که یک شخصیت واقعی دستگیر یا زندانی شده است در حالی که در واقعیت این اتفاق نیفتاده است.
به خاطر داشته باشید که فهرست فوق کامل نیست …
البته، تیم یوتیوب این را خوب میداند که یوتیوبرها از هوش مصنوعی مولد به طرق مختلف در طول فرآیند تولید محتوا استفاده میکنند. بنابراین این نکته را گفته است که; « ما از تولیدکنندگان محتوا نمیخواهیم حتما اعلام کنند که آیا از هوش مصنوعی مولد برای بهرهوری ویدیوی تولیدی خود استفاده کردهاند یا خیر، مانند تولید اسکریپتها و تایتلها و توضیحات ویدیوها، ایدههای محتوا، یا زیرنویسهای ویدیو و موارد جانبی اینچنینی. همچنین از کریتوها نمیخواهیم وقتی محتوایی که با هوش مصنوعی تولید کردهاند غیرواقعی است و یا تغییرات خیلی بیاهمیت هستند، آن را حتما اعلام کنند. »
اگر از طریق هوش مصنوعی ویرایشهای جزئی داشتهاید نیازی به اعلام ندارد. ویرایشهای جزئی یعنی چه؟ ویرایشهای جزئی، ویرایشهایی هستند که در درجه اول زیباییشناختی هستند و محتوا را به گونهای تغییر نمیدهند که بیننده را در مورد آنچه واقعاً اتفاق افتاده گمراه کند.
- محتوای آشکارا غیر واقعی (محتوایی که هر عقل سلیمی متوجه میشود این واقعی نیست)، مانند انیمیشن یا شخصی که سوار بر اسب شاخدار در دنیایی خارقالعاده است.
- فیلترهای تنظیم رنگ یا روشنایی که روی ویدیوهای خود اعمال میکنید.
- جلوههای ویژه مانند تاری پس زمینه یا جلوههای ویژه قدیمی یا همان افکتها که روی ویدیوهای خود اعمال میکنید.
- فیلترهای زیبایی یا سایر پیشرفتهای بصری.
- صفحه سبز (پرده سبز) مثلا برای نشان دادن کسی که در فضا شناور است.
- کمک تولید، مانند استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد یا بهبود طرح کلی ویدیو، اسکریپت، توضیحات، تایتل، تامنیل، اینفوگرافیک، زیرنویس و موارد جانبی.
- شارپ کردن ویدیو، ارتقاء مقیاس یا تعمیر صدا.
- کمک به ایده پردازی.
این موارد و مواردی شبیه اینها به وضوح مشخص است که واقعی نیستند پس نیازی به اعلام ندارند.
به خاطر داشته باشید که فهرست فوق کامل نیست …
در هفتههای آینده شروع به مشاهده این تگها در تمام سطوح و قالبهای ویدیویی یوتیوب خواهید کرد، که ابتدا از اپلیکیشن یوتیوب در تلفن شما شروع میشود و به زودی روی دسکتاپ و تلویزیون هم خواهد آمد. همچنین تیم یوتیوب در آینده به اقدامات اجرایی برای کریتورهایی که دائماً ترجیح میدهند این اطلاعات را فاش نکنند و اعلام نکنند، فکر خواهد کرد. در برخی موارد، خود یوتیوب هم ممکن است تگی را اضافه کند زمانی که کریتور آن را فاش نکرده باشد، به خصوص اگر محتوای تغییر یافته یا مصنوعی این امکان را داشته باشد که افراد را گیج یا گمراه کند.
به موازات آن، تیم یوتیوب بر روی درخواست حذف ویدیوهای مصنوعی هم کار میکند، به این معنی که افراد بتوانند درخواست حذف محتوای مصنوعی یا تغییر یافته تولید شده توسط هوش مصنوعی را که یک فرد قابل شناسایی، از جمله چهره یا صدای آنها را شبیهسازی میکند، را داشته باشند. به زودی موارد بیشتری از این موضوع توسط یوتیوب اعلام خواهد شد.
کریتورها قلب یوتیوب هستند و همچنان نقش بسیار مهمی در کمک به مخاطبان خود برای درک، پذیرش و سازگاری با دنیای هوش مصنوعی مولد ایفا خواهند کرد. این یک فرآیند همیشه در حال تحول خواهد بود.
…
بیشتر بخوانید:
آیا با هوش مصنوعی کانال یوتیوب شما در معرض خطر است؟ + فایل صوتی