CPM در یوتیوب | هفت عامل مؤثر بر درآمد کانال شما

CPM در یوتیوب شما می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی بالا یا به طرز تکان‌دهنده‌ای پایین باشد. در این مقاله هفت دلیل موثر بر CPM کانال را با هم بررسی می‌کنیم.
سوالی که اکثراً وجود دارد این است که آیا CPM می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر کند؟ با مطالعه کانال‌های مختلف می‌دانیم که CPM ها همیشه در نوسان هستند. اما افزایش یا کاهش به طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد. چه CPM شما مانند دوج کوین به آسمان برسد یا مانند یک شهاب سنگ به زمین بیفتد، هر بار دلیل خاصی وجود دارد.

معنی CPM در یوتیوب چیست؟

CPM (cost per millie) مقدار پولی است که تبلیغ‌کنندگان به ازای هر 1000 بازدید پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یکی از ویدیوهای شما 100,000 بازدید داشته باشد و CPM 8.50 دلار باشد، کل درآمد ویدیو 850 دلار می‌شود. این سود خوبی است، اما تنها بخشی از آن به حساب بانکی شما می رود. یوتیوب 45 درصد را برای خودش کم می‌کند که برای شما 467.50 دلار باقی می‌ماند. پس از آن هم، یک مقداری برای مالیات باید کم کنید.
توضیح بالا, توضیح ساده‌ی ماجرای CPM در یوتیوب است اما فراموش نکنیم که سناریو است, زیرا از هر “نمایش” در یوتیوب کسب درآمد نمی‌شود. در استودیوی یوتیوب، معیاری به نام پخش‌های تخمینی درآمدزایی (estimated monetized playbacks) وجود دارد. این نشان می‌دهد که واقعاً چند بازدید در کانال شما کسب درآمد شده است.
به جدول زیر دقت کنید. در این مثال، سازنده 68216 بازدید در کانال خود (برای یک دوره زمانی خاص) دارد. اما همانطور که می‌بینید، یوتیوب از همه این بازدیدها کسب درآمد نکرد. فقط 43812 بازدید باعث درآمد شد.
می‌توانید همه این داده‌ها را در استودیوی یوتیوب پیدا کنید. به صفحه تجزیه و تحلیل بروید تا CPM و estimated monetized playbacks خود را ببینید.
حال با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا شش عامل وجود دارد که CPM در یوتیوب شما را افزایش یا کاهش می‌دهد.
‌‌

1. موقعیت جغرافیایی بیننده‌های کانال شما

آیا می‌دانستید محل زندگی, تعیین کننده میزان درآمد شما در یوتیوب است؟ برخی از کشورها اقتصاد بزرگتری نسبت به سایرین دارند و این فراوانی در یوتیوب موثر است. به عنوان مثال هزینه زندگی در آمریکا از بسیاری از کشورها بالاتر است یا مثلا هند را در نظر بگیرید. طبق آمار Nationmaster.com، متوسط ​​درآمد قابل تصرف 3258.85 دلار در ماه برای آمریکایی‌ها و 452.11 دلار در ماه برای هندی‌ها است. این بدان معناست که یک آمریکایی متوسط ​​هفت برابر بیشتر پول برای خرج کردن دارد.
‌‌
‌‌
این چه ربطی به CPM در یوتیوب شما دارد؟ به سادگی به این معنی است که شرکت‌ها محصولات و خدمات مختلفی را در یک کانال آمریکایی در مقابل یک کانال هندی تبلیغ می‌کنند. این محصولات احتمالاً در ایالات متحده هزینه بیشتری خواهند داشت، به این معنی که تبلیغ‌کنندگان برای نمایش آن‌ها (به عنوان آگهی) در یک ویدیو هزینه بیشتری می‌پردازند. بنابراین فقط با زندگی در یک کشور خاص می‌توانید CPM یوتیوب بالاتری کسب کنید.
‌‌‌
‌‌

2. سن مخاطب شما

یوتیوب به سن مخاطبان شما هم نگاه می‌کنند. بینندگان شما احتمالاً در یکی از این محدوده‌ها قرار می‌گیرند:
13-17 سال
18-24 سال
25-34 سال
45-54 سال
55-64 سال
65+ سال
این گروه‌ها دارای سطوح درآمدی متفاوتی هستند. برای آمریکایی‌های بین 45 تا 54 سال، درآمد سالانه به 78879 دلار در سال 2013 رسید. در نتیجه، این آمریکایی‌های مسن‌تر اما ثروتمندتر پول بیشتری (حدود 60524 دلار) نسبت به سایر گروه‌ها خرج کردند. و آنچه را که قبلاً گفتیم به خاطر داشته باشید: تبلیغ کنندگان می‌خواهند جایی باشند که پول جریان داشته باشد.
حالا آن را با درآمد آمریکایی‌های زیر 25 سال مقایسه کنید. در همان سال، آنها فقط 27914 دلار درآمد داشتند.
فرض کنید شما یک کانال بازی دارید و مخاطبان شما نوجوانان آمریکایی هستند. از آنجایی که این آمار جمعیتی قدرت خرج کمتری دارد، این احتمال وجود دارد که تبلیغ‌کنندگان CPM بالایی برای بازاریابی محصولات خود در ویدیوهای گیم نپردازند. این بدان معناست که CPM در یوتیوب شما ممکن است کمتر از کانالی باشد که روی آمریکایی‌های میانسال تمرکز دارد.
‌‌

3. جایگاه/صنعت یوتیوب شما

سودآورترین موضوعات در یوتیوب کدامند؟ طبق تحقیقات، هفت دسته این شکاف درآمدی را ایجاد می‌کنند:
سلامتی
کسب و کار
سرمایه گذاری
بررسی‌های خودکار
مشاور املاک
بیمه
بازاریابی آنلاین
این داده‌ها با مطالعه CPM ها در جایگاه‌های مختلف در سراسر روسیه، ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، آلمان، استرالیا و هند جمع‌آوری شد.
‌‌
‌‌
آیا شروع به دیدن یک ترند کرده‌اید؟ موضوعاتی مانند سرمایه گذاری، سلامت، و املاک و مستغلات هر بیننده‌ای را در یوتیوب جذب نمی‌کند. بیشتر بینندگان تا زمانی که به 30 سالگی نرسند یا به حقوق بالاتری نرسند، به این حوزه‌های زندگی فکر نمی‌کنند. به همین دلیل است که جایگاه یوتیوب شما، از جمله موارد دیگر، بر CPM شما تأثیر می‌گذارد.
‌‌‌

4. تغییرات فصلی در جایگاه/صنعت شما

علاوه بر موقعیت جغرافیایی، سن بیننده و جایگاه یوتیوب، تغییرات فصلی بر CPM شما تأثیر می‌گذارد.
راب ویلسون (یوتیوبر) می‌گوید: «با نزدیک شدن به کریسمس، CPM برای کانال‌های فناوری از سقف معمول هم عبور می‌کند. «فصل خرید هدیه است و مردم هنگام تماشای محتوای فنی تصمیم به خرید می‌گیرند. با این حال، لحظه‌ای که فصل تعطیلات را ترک می‌کنیم، CPM ها برای چند ماه در آن کانال‌ها ذخیره می‌شوند…. پس از سال نو, کانال‌های غذا و تناسب اندام شاهد افزایش CPM خود هستند.»
‌‌

5. نوع تبلیغات قرار داده شده در ویدیوهای شما

اکنون که سایر عوامل CPM را مورد بحث قرار دادیم، بیایید در مورد چیزی صحبت کنیم که خودتان می‌توانید آن را کنترل کنید: نوع تبلیغات قرار داده شده در ویدیوهای شما.
وقتی کانال شما بالاخره درآمدزایی کرد، اولین فکر شما احتمالاً این است: «من هر نوع تبلیغی را روی ویدیوهایم قرار خواهم داد – تبلیغات نمایشی، تبلیغات همپوشانی، کارت های حمایت شده، تبلیغات غیرقابل رد شدن. همه چيز.”
اما آیا می‌دانستید که CPM در یوتیوب در انواع تبلیغات متفاوت است؟ می‌توانید این ارقام را با فیلتر کردن نوع آگهی در استودیوی یوتیوب مشاهده کنید.
تصویر زیر را بررسی کنید. برای یک محتوای خاص، تبلیغات ویدیویی CPM بالاتری نسبت به تبلیغات نمایشی دارند. این به این دلیل است که بینندگان نمی توانند به راحتی از یک تبلیغ ویدیویی فرار کنند. اما یک گرافیک کوچک در پایین قاب؟ نادیده گرفتن یا ناپدید شدن آن با یک ضربه آسان است.
‌‌

6. محتوای ساخته شده برای کودکان

چند سال پیش، یوتیوب به دلیل نقض قانون حریم خصوصی آنلاین کودکان 170 میلیون دلار جریمه شد. این قانون می‌گوید که وب سایت‌ها نمی‌توانند اطلاعات شخصی کاربران زیر 13 سال را جمع‌آوری کنند.
این برای شما چه معنایی دارد؟ اگر یک کانال «ساخته شده برای بچه ها» هستید، اساساً به این معنی است که درآمد تبلیغاتی کمتری خواهید داشت. یوتیوب مجاز به جمع‌آوری اطلاعات علاقه شخصی برای بیشتر کودکان نیست. در نتیجه، تبلیغات هدفمندی را که احتمالاً روی آنها کلیک می‌کنند، نمی‌بینند.
تبلیغ‌کنندگان این را می‌دانند و حاضر نیستند برای تبلیغاتی که روی محتوایی با «درآمد محدود» قرار داده می‌شوند، دلار بالایی بپردازند. بنابراین اگر کانالی برای کودکان دارید، این عامل دیگری است که CPM یوتیوب شما را کاهش می‌دهد.
‌‌

7. چقدر ویدیوهای شما برای مشاهده «ایمن» هستند

آیا ویدیوهای شما محتوای بزرگسالان را نشان می‌دهد؟ اسلحه و خشونت چطور؟ در یوتیوب، اینها قاتلان CPM هستند. در بیشتر موارد، تبلیغ‌کنندگان می‌خواهند محصولات خود را روی ویدیوهای مثبت 13 بازاریابی کنند. بنابراین هر چیزی که خارج از آن باشد منجر به کسب درآمد محدود و CPM کمتر خواهد شد.
 ‌
این دو وبلاگ را درباره محتوای ممنوع در یوتیوب بخوانید:
CPM یک معیار متمرکز بر تبلیغ است.
‌‌‌
‌‌‌

ویدیوی زیر را با فیلترشکن روشن ببینید:

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© All contents and rights belongs to Zinonetwork 2025