در سالهای گذشته – یعنی در سال 2007 – یوتیوب برنامه شریک یوتیوب (YPP) را راهاندازی کرد که به کریتورها اجازه میداد برای تبلیغات یوتیوب که در ویدیوهایشان مشاهده میشود, پول دریافت کنند. این برنامه نقطه عطفی برای پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بود و کریتورها را قادر میسازد تا صرفاً با ارسال محتوای باکیفیت و ایجاد سابسکرایبر درآمد کسب کنند.
درآمد تبلیغات یوتیوب همچنان رو به رشد است. در طول سه سال گذشته، این شرکت به بیش از 2 میلیون سازنده در YPP در مجموع 50 میلیارد دلار پرداخت کرده است. اما چشمانداز این اقتصاد هم رشد کرده و تکامل یافته است. بین ویژگیهای جدید یوتیوب – از لایواستریم تا شورت – و رقابت گستردهتر برای جلب توجه کاربران، بهروزرسانیهای مهمی برای کسب درآمد در یوتیوب انجام شد.
در نتیجه، در سال 2023، یوتیوب تغییراتی را در نحوه درآمد کریتورها از طریق تبلیغات یوتیوب اعمال میکند و همچنین روش جدیدی برای استفاده راحتتر از موسیقی در ویدیوها ارائه میدهد.
1. شورت باعث میشود پول نقد ثابتتری از تبلیغات یوتیوب داشته باشید
زمانی که یوتیوب صندوق Shorts را اعلام کرد، برنامه این بود که به کریتورهای منتخب, برای شورتهای با عملکرد بالا پاداش داده شود. اما با بودجه کلا 100 میلیون دلار – و حداکثر پاداش 10000 دلار.
اما حالا، برنامه کسب درآمد بهروزرسانی شده یوتیوب برای شورتها به کریتورها هیجان زیادی میدهد: در سال ۲۰۲۳ سازندگان در YPP واجد شرایط دریافت درآمد از شورتهایشان خواهند بود. هر ماه، این برنامه 45 درصد از کل درآمد تبلیغات از Shorts را بین کریتورها، متناسب با تعداد بازدیدهایی که هر Short دریافت میکند، توزیع میکند. این انگیزه به جای پاداش دادن به موفقترین ویدیوها، سهم ثابتی از درآمد را به کریتورهای بیشتری میدهد.
YPP که قبلاً فقط برای سازندگان ویدیوهای بلند در دسترس بود، اکنون برای سازندگانی که به طور انحصاری Shorts پست میکنند نیز باز است. از اوایل سال 2023، الزامات YPP عبارتند از: 1000 مشترک و 4000 ساعت واچتایم در ویدیوهای طولانی در یک سال /یا 10 میلیون بازدید عمومی از Shorts در 90 روز. این تغییرات Shorts را برای کریتورهای مبتدی در یوتیوب راهی جذابتر برای رشد میکند.
2. یک ردیف جدید از YPP که کسب درآمد را آسانتر میکند
از زمانی که YPP ایجاد شد، علاوه بر تبلیغات یوتیوب جریانهای درآمدی جدیدی برای کریتورها افزایش یافت. یکی از بهترین منابع درآمد برای کریتورهای کوچکتر، کمک مالی طرفداران است که در یوتیوب به شکل Super Chat، Super Thanks، Super Stickers و ممبرشیپ است.
پیش از این، کریتورها مجبور بودند برای استفاده از بودجه طرفداران (fan funding) به YPP بپیوندند. اما در سال 2023، یوتیوب سطح جدیدی را ارائه خواهد کرد که دسترسی به بودجه طرفداران را با الزامات کمتر سختگیرانه برای سازندگان باز میکند.
اگرچه جزئیات هنوز اعلام نشده است، اما این برنامه فرصتهای بیشتری را برای کسب درآمد یوتیوبرهای جدیدتر از شورتها فراهم میکند.
3. درآمد تبلیغاتی مستفیم از موسیقی را داشته باشید
کریتورهای قدیمی میدانند که کسب درآمد از محتوای یوتیوب با موسیقی میتواند دشوار باشد. حتی اگر حق استفاده از موسیقی خاصی را دارید، ممکن است نتوانید از ویدیویی که شامل آن است درآمد کسب کنید، مگر اینکه برای نوع مجوز مناسب, پول پرداخت کرده باشید.
این مجموعه قوانین به این معنی است که اکثر ویدیوهای دارای موسیقی, واجد شرایط درآمد تبلیغاتی نیستند و پیچیدگی قانون کپیرایت میتواند منجر به سردرگمی شود.
در سال 2023، صفحه جدیدی به نام «Creator Music» در YouTube Studio صدور مجوز موسیقی و کسب درآمد را آسانتر و کم خطرتر میکند. کریتورها میتوانند برای مجوز استفاده از موسیقی برای استفاده در ویدیوهای طولانی مستقیماً از طریق یوتیوب, هزینه آن را پرداخت کنند. استفاده از این ویژگی به کریتورها کمک میکند تا از پیچیدگیهای قانون کپیرایت اجتناب کنند و در واقع از ویدیوهایی که از موسیقی استفاده میکنند، درآمد تبلیغات یوتیوب را کسب کنند.
در برنامه جدید اشتراک درآمد Shorts، مقداری از درآمد تبلیغات نیز به سمت صدور مجوز موسیقی خواهد رفت. در نتیجه، کریتورها میتوانند بدون پرداخت هزینه از موسیقی مجاز در Shorts استفاده کنند. همه کریتورها میتوانند بدون در نظر گرفتن اینکه آیا از موسیقی مجاز استفاده میکنند یا خیر، به همان میزان از نمایشهای Shorts خود درآمد کسب کنند.
همانطور که یوتیوب به تکامل و توسعه فرصتهای جدید برای کریتورها ادامه میدهد، این تغییرات جدید، کسب درآمد از پتانسیل درآمدزایی پلتفرم را برای تازهکاران بسیار آسانتر میکند. این تغییرات همچنین به مشکلات استفاده از موسیقی – یکی از اصلیترین محتوای آنلاین عالی – در حین تلاش برای ایجاد یک شلوغی جانبی در یوتیوب میپردازد.
در درازمدت، این تغییرات تبلیغات یوتیوب منجر به درآمد ثابتتری برای سازندگانی میشود که تصمیم میگیرند از فرصت استفاده کنند: درآمد بیشتر، پیوستهتر، برای کریتورهای بیشتر.
…
بیشتر بخوانید: