یوتیوب کریتورهای خود را مسئول میداند که به مخاطبان خود بگویند محتوای آنها برای چه کسانی مناسب است.
اگر یک کریتور در یوتیوب هستید، باید از تغییرات ایجاد شده توسط یوتیوب درباره قانون COPPA آگاه باشید.
طبق این قانون، وبسایتها از جمعآوری اطلاعات شخصی کاربران زیر 13 سال محدود شدهاند. حالا ممکن است فکر کنید، من از بریتانیا یا کشورهای دیگر ویدیو میسازم، چرا این موضوع باید بر من تأثیر بگذارد؟ خوب، یوتیوب یک شرکت آمریکایی است و هر کسی در جهان میتواند محتوای یوتیوب را تماشا کند، بنابراین روی سیاست حفظ حریم خصوصی تأثیر میگذارد و این بر شما هم تأثیرگذار است.
یوتیوب قوانین بسیار سختگیرانه تری را برای کودکان اعمال میکند و مسئولیت برقراری ارتباط با مخاطبان را بر عهده شما میگذارد.
«‘?Made For Kids’» – تنظیمات مهم در یوتیوب
اگر کانال خود را برای کودکان در یوتیوب تنظیم میکنید، مهم نیست که در کجای جهان به عنوان سازنده ویدیو هستید، باید این تنظیمات را بررسی کنید و تعیین کنید که آیا محتوای شما برای کودکان ساخته شده است یا نه. صرف نظر از موقعیت مکانی شما، قانوناً ملزم به رعایت قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان هستید. قانونی که بسیار هم خشن عمل میکند. حداکثر جریمه مدنی که FTC ممکن است برای هر تخلف اعمال کند میتواند حدود ۴۲ هزار دلار باشد.
محتوای کودکان در یوتیوب چیست؟
سوال بزرگ بعدی که باید در نظر گرفت این است که اصلا محتوای کودکان چیست؟ این هفت مورد را در نظر بگیرید:
- موضوع ویدیو چیست؟
- آیا کودکان, مخاطب مورد نظر شما برای ویدیو هستند؟
- خواه این ویدیو شامل بازیگران کودک باشد یا مدل.
- خواه این ویدیو شامل شخصیتها، افراد مشهور یا اسباببازیهایی باشد که برای کودکان جذاب هستند، از جمله شخصیتهای متحرک یا شخصیتهای کارتونی.
- اینکه آیا زبان ویدیو برای درک کودکان در نظر گرفته شده است یا خیر؟
- آیا ویدیو شامل فعالیتهایی است که برای کودکان جذاب است یا خیر؟
- و اینکه آیا ویدیو شامل آهنگها، داستانها یا شعرهایی است که برای کودکان جذاب است؟
توضیحی که یوتیوب درباره قانون کودکان در یوتیوب داده است:
« ما نمیتوانیم مشاوره حقوقی ارائه کنیم. بنابراین نمیتوانیم تأیید کنیم که محتوای شما برای کودکان ساخته شده است یا خیر. این تصمیم به شما بستگی دارد که این عوامل را در نظر بگیرید. اما ما میخواهیم تا آنجا که میتوانید قانون را رعایت کنید. »
دو چیز وجود دارد, اولا به منظور جلوگیری از جریمه 180،000،000 دلاری دیگر، آنها مطمئن هستند که شما، سازنده ویدیو، مسئول این هستید که به مخاطبان خود بگویید آن محتوا برای چه کسی مناسب است. به بیان سادهتر برای اینکه جریمه نشوید, به یوتیوب میگویید محتوا برای کودکان است یا خیر!
و ثانیاً، یوتیوب قرار نیست تعیین کند که آیا محتوا, محتوای کودکان است یا خیر. اگر به آن نقطه رسید، قانون کاپا باید تصمیم بگیرد.
با این حال، اگر به یوتیوب بگویید که ویدیوهای شما برای کودکان است، تعداد قابل توجهی از ویژگیهای یوتیوب را از دست خواهید داد. همه این ویژگیها ریشه در جمعآوری دادههای شخصی دارند که دقیقاً همان چیزی است که یوتیوب باید از بینندگان زیر 13 سال اجتناب کند. و قطعا برای بسیاری از شما کریتورهای ویدیو، این ضربه بزرگی است. اساساً به این معنی است که شما نمیتوانید مستقیماً با جامعه خود درگیر شوید
یوتیوب به وضوح بیان میکند که اگر محتوای ویدیوی شما برای کودکان باشد، پلتفرم موظف است دادههای جمعآوریشده از این بینندگان را محدود کند.
ویژگیهایی که به آنها دسترسی نخواهید داشت:
- Comments (نظرات)
- Personalized ads (تبلیغات شخصیسازی شده (بنابراین برخی از سازندگان ممکن است شاهد کاهش درآمد باشند)
- Info cards
- End screens
- Stories
- Community Tab
- Notification Bell
- توانایی بینندگان برای ذخیره ویدیوها، تماشای آنها در فرصتی دیگر یا ذخیره در پلیلیست.
اگر محتوای شما به اشتباه به عنوان «ساخته شده برای کودکان در یوتیوب » برچسب خورده باشد، چه؟
تاکنون روی کانالهایی تمرکز کردیم که تحت تأثیر این تغییرات قرار میگیرند، کانالهایی که برای کودکان در یوتیوب محتوا تولید میکنند. اما در مورد آن دسته کانالهای دیگری که نباید تحت تأثیر قرار گیرند، چرا که آنها محتوا برای زیر سیزده سال ایجاد نمیکنند، چه میشود؟ اگر یوتیوب اشتباه کند و آن محتوا را به عنوان ساخته شده برای کودکان دسته بندی کند، چه؟ آیا راهی وجود دارد که آنها بتوانند علیه آن اعتراض کنند؟
اگر یوتیوب تشخیص دهد که ویدیویی برای کودکان ساخته شده است، میتوانید بازخورد ارسال کنید. اما ارسال بازخورد به چه معناست؟ آیا این یک درخواست تجدیدنظر است؟ و آیا میتوانید یوتیوب را وادار کنید که در واقع تصمیم را پس از اتخاذ تغییر دهد؟ متاسفانه جواب صد در صدی برای این سوالات وجود ندارد!
سخن پایانی از جانب تیم یوتیوب:
شما بهعنوان یک کریتور، ویدیوها و مخاطبان خود را بهتر میشناسید و این مسئولیت قانونی شماست که از COPPA و یا سایر قوانین قابل اجرا پیروی کنید و محتوای خود را بهطور دقیق مشخص کنید. برای تعیین مخاطبان خود به سیستمهای ما اعتماد نکنید زیرا سیستمهای ما ممکن است محتوایی را که FTC یا سایر مقامات فکر میکنند برای کودکان در یوتیوب ساخته شده است شناسایی نکنند. اگر نتوانید محتوای خود را به درستی دسته بندی کنید، ممکن است عواقبی در یوتیوب و همچنین عواقب قانونی تحت قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) یا سایر قوانین محلی قابل اجرا باشد.
…
بیشتر بخوانید:
رقابت یوتیوب و تیک تاک| کودکان و نوجوانان زمان بیشتری صرف تماشای TikTok کردند
آپدیت جدید یوتیوب | اضافه کردن قوانین کانال یوتیوب
Content ID یوتیوب چگونه کار می کند؟