Content ID یوتیوب چگونه کار می کند؟

در این وبلاگ راهنمای دقیقی از Content ID یوتیوب, نحوه کار، مزایا و معایب آن ارائه خواهیم داد.

Content ID یوتیوب چیست؟

Content ID یک سیستم منحصر به فرد طراحی شده برای همه کسانی است که می‌خواهند از کارهای خلاقانه خود در یوتیوب محافظت کنند. این ابزار با این امکان که صاحبان کپی رایت از بارگذاری غیرمجاز محتوای خود کسب درآمد کنند، از همه سیستم‌های محافظ کپی رایت پیشی گرفت.

Content ID چگونه کار می‌کند؟

ابزار Content ID یوتیوب با اسکن ویدیوهای آپلود شده در یوتیوب در مقابل پایگاه داده فایل‌های ارسال شده از قبل به پلتفرم یوتیوب توسط صاحبان کپی رایت کار می‌کند. هنگامی که سیستم مطابقت بین محتوای آپلود شده در یوتیوب و اثر محافظت شده از کپی رایت را شناسایی می‌کند، ویدیو یک ادعای Content ID (کلیم) دریافت می‌کند. این ابزار مطابق با قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) کار می‌کند و به نوبه خود توسط آن پشتیبانی و محافظت می‌شود.

هنگامی که با آپلودهای غیرمجاز سروکار دارید، صاحبان کپی رایت می‌توانند بین گزینه‌ها انتخاب کنند:

  • به سادگی آنها را مسدود (block) کنید.
  • کسب درآمد کنید با اجرای تبلیغات در ویدیو.

این ابزار به شما امکان می‌دهد گزینه‌ها را در مناطق جغرافیایی خاص اعمال کنید. برای مثال، می‌توانید از یک ویدیو در یک کشور کسب درآمد کنید و در کشور دیگری آن را مسدود یا ردیابی کنید.

‌‌

چه کسانی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند؟

برای استفاده از ابزار Content ID یوتیوب، کریتورها باید معیارهای خاصی را مطابقت دهند. صاحبان محتوا باید حقوق انحصاری محتوای خود را به یوتیوب ارائه دهند. سپس Content ID آن محتوا را با پایگاه داده یوتیوب مطابقت می‌دهد. به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه یوتیوب برای واجد شرایط بودن Content ID، برای دسترسی به این ابزار به کمک شرکت شریک یوتیوب خود نیاز دارید. (مثل ام‌سی‌ان ها) چون یوتیوب به خود صاحبان محتوا اجازه دسترسی نمی‌دهد. درباره مزایای ام سی ان ها این وبلاگ را بخوانید.

‌‌

Content ID چگونه در لایواستریم کار می‌کند؟

Content ID همه جریان‌های زنده را برای کپی‌هایی از محتوای شخص ثالث اسکن می‌کند. اما، برخلاف مواردی که ویدیوهای معمولی مشابه پیدا می‌شود، این ابزار اجازه ردیابی یا کسب درآمد از روی کپی‌های لایواستریم را نمی‌دهد و تنظیمات Content ID را نمی‌توان پس از ایجاد لایو تغییر داد.

نحوه برخورد Content ID یوتیوب با لایواستریم هایی که از محتوای شخص ثالث استفاده می‌کنند:

  • پس از شناسایی، متخلف اخطار دریافت می‌کند.
  • اگر آنها آن را نادیده بگیرند، سیستم لایواستریم آنها را با یک تصویر ثابت و بدون صدا جایگزین می‌کند.
  • در نهایت، اگر تطابق ادامه یابد، پخش لایو خاتمه می‌یابد و ممکن است پخش‌کننده دسترسی به ویژگی‌های زنده را از دست بدهد.

‌‌‌

ادعای شناسه محتوا (Content ID Claim)

اگر سیستم تشخیص دهد که ویدیوی شما با محتوای دارای کپی رایت مطابقت دارد، یک کلیم دریافت خواهید کرد. در این صورت ایمیلی از یوتیوب دریافت می‌گیرید. حالا در صورت دریافت کلیم چه کاری باید انجام دهید؟

اگر ادعای Content ID دریافت کردید، اصلا نترسید. این ادعاها معمولاً منجر به تعلیق یا خاتمه کانال شما نمی‌شود، اما به صاحب اصلی فرصتی می‌دهد تا ویدیو را ردیابی یا کسب درآمد کند. چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید در مورد اعلامیه Content ID دنبال کنید:

  • اگر با این ادعا موافق هستید، به سادگی می‌توانید کاری انجام ندهید یا تصمیم بگیرید که بعداً چه کاری انجام دهید.
  • اگر در برنامه شریک یوتیوب شرکت می‌کنید، این امکان وجود دارد که بتوانید درآمد حاصل از ویدیو را با صاحب آن محتوا به اشتراک بگذارید.
  • گزینه دیگر این است که بخش یا آهنگ ادعا شده را حذف کنید یا صدای ادعا شده را جایگزین یا بی‌صدا کنید.
  • و در نهایت، اگر فکر می‌کنید سیستم اشتباه کرده است، می‌توانید ادعا را رد کنید. دیسپیوت هنگام تصمیم‌گیری درباره اعتراض به ادعا یا نه، به یاد داشته باشید که اگر مالک محتوای قانونی نباشید، ویدیوی شما می‌تواند اخطار حق نسخه‌برداری دریافت کند. به عبارت دیگر حذف خواهد شد. ما در این وبلاگ درباره کپی رایت کلیم صحبت کردیم.

ویدیوی حذف کپی رایت کلیم را ببینید.

‌‌

استفاده منصفانه چیست؟ (Fair use)

همانطور که یوتیوب قبلا هم گفته است: “استفاده منصفانه یک قانون ایالات متحده است که اجازه استفاده مجدد از مطالب محافظت شده با کپی رایت را تحت شرایط خاص بدون کسب اجازه از صاحب محتوا می‌دهد.”

یوتیوب توصیه می‌کند با دقت به «استفاده منصفانه» نزدیک شوید و به دنبال مشاوره حقوقی باشید زیرا سیاست‌ها سر این موضوع در کشورهای مختلف متفاوت است. پیش از این در این وبلاگ به این مطلب پرداختیم. ویدیوی زیر را با فیلترشکن روشن درباره فریوز ببینید:

چه محتوایی واجد شرایط Content ID نیست؟

اگر قصد درخواست Content ID را دارید، دانستن نوع محتوایی که بر اساس معیارهای پلتفرم شانسی ندارد، مفید خواهد بود. یوتیوب نمونه‌هایی از محتوایی را ارائه کرده است که نمی‌توانید حقوق انحصاری آن را دریافت کنید:

  • آهنگ‌های تلفیقی و ریمیکس
  • گیم‌پلی ویدیویی، تصاویر نرم‌افزاری، تریلرها
  • موسیقی و ویدیوی بدون مجوز (به این معنی که مالک محتوا اجازه استفاده از آن را نداده است)
  • موسیقی یا ویدیوی دارای مجوز، اما بدون انحصار
  • ضبط اجراها

Content ID یوتیوب ابزاری منحصر به فرد و قدرتمند است که به سازندگان اجازه می‌دهد نه تنها از محتوای خود محافظت کنند بلکه از بارگذاری‌های غیرمجاز نیز درآمد کسب کنند. علیرغم اینکه همه اینها چقدر کارآمد به نظر می‌رسد، این پلتفرم توضیح ساده و سرراستی در مورد اینکه چگونه یک خالق فردی می‌تواند به سیستم دسترسی پیدا کند، ارائه نمی‌دهد. کریتورها باید از طریق شرکت‌های شریک یوتیوب خود درخواست دهند تا دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، الزامات یوتیوب برای متقاضیان سخت‌گیرانه است و نقض خط‌مشی‌های Content ID و به چالش کشیدن سیستم ممکن است منجر به عواقب جدی شود.

د‌ر دو ویدیوی زیر مفصل درباره کپی رایت کلیم و کپی رایت استرایک صحبت کردیم (با فیلترشکن روشن ببینید) :

بیشتر بخوانید:

کامیونیتی استرایک چیست و چه تفاوتی با کپی رایت استرایک دارد؟

کپی رایت در یوتیوب | صفر تا صد کلیم و استرایک

زمان درخواست تجدیدنظر Content ID یوتیوب کم شد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© All contents and rights belongs to Zinonetwork 2025