وقتی که یک کاربر کلیدواژه شما رو در یوتیوب جستجو میکنه، روی چه ویدیویی کلیک میکنه؟ ویدیو شما یا ویدیو شخصی دیگر؟ نرخ کلیک و ایمپرشن، این دقیقا همون موضوعی است که یوتیوب به آن بسیار اهمیت میده و طبیعتا هرچقدر که نرخ کلیک بیشتر باشه، برای سئو یوتیوب شما بهتر خواهد بود. در این وبلاگ درباره نرخ کلیک یوتیوب و میزان درگیری مخاطب حرف میزنیم.
در قسمت Analytics کانالتون در بخش محتواها Content در زیر برگه All، میتونید گزارش ‘Impressions and how they led to watch time’ رو مشاهده کنید، که تصویری از نرخ کلیک و ایمپرشن تامنیل خود رو به شما میده که منجر به بازدید و واچ تایم بیشتر میشه. همچنین ممکنه ببینید که چه درصد از ایمپرشن شما از یوتیوب، فیلمهای شما رو به بینندهها توصیه میکنه.
Impressions چطور محاسبه میشه؟
Impressions شمارش میشه وقتی که تامنیل برای بیش از یک ثانیه نشون داده بشه و حداقل ۵۰٪ از تامنیل روی صفحه قابل مشاهده باشه. جزئیات رو در ادامه میگیم:
Impressions حساب میشه در:
- یوتیوب در کامپیوترها، تلویزیونها، کنسولهای بازی، اندروید، آیفون و آیپد
- سرچ یوتیوب
- صفحه اصلی یوتیوب (homepage) (auto-play هم شامل میشه)
- فیدهای یوتیوب (subscriptions, trending, history, watch later)
- از طریق توصیههای ‘Up Next’ در سمت راست پلیر ویدیو
- پلی لیست
Impressions حساب نمیشه در:
- وب سایت ها و اپلیکیشنهای خارجی (به عنوان مثال، لینکهایی که در خارج از وبسایت یوتیوب تعبیه میکنید!)
- وب سایت موبایل یوتیوب
- برنامه یوتیوب کیدز
- برنامه یوتیوب موزیک
- محتوای موجود در پلیر ویدیو (به عنوان مثال، در کارت یا انداسکرین)
- ایمیل و نوتیفیکیشنها
- فیلم هایی که تامنیل اونها کمتر از ۵۰٪ قابل مشاهده یا قابل مشاهده برای کمتر از یک ثانیه باشه.
فرمول کلی محاسبه CTR
چند معیار مهم:
Impressions: چند بار تامنیل شما از طریق ایمپرشن ثبت شده به بینندهها در یوتیوب نشون داده شده؟
Impressions click-through rate: چند بار بینندهها پس از دیدن یک تامنیل، اون فیلم رو تماشا کردن؟
Unique viewers: تعداد تخمین زده شده بینندگانی که محتوای شما رو در محدوده تاریخ معینی، تماشا کردن.
Views: تعداد ویوهای قانونی برای کانالها یا فیلمهای شما.
Views from impressions: ویویی که از ایمپرشن به دست اومده.
Watch time (hours): تعداد ساعتهایی که بینندهها فیلم شما رو تماشا کردن.
Watch time from impressions: واچ تایمی که از ایمپرشن به دست اومده.
چرا ویدیوی من از طریق نرخ کلیک و ایمپرشن (CTR) و میانگین مدت زمان (Average View Duration) مشاهده میشه اما ایمپرشن کمکلیک زیاد داره؟
معمولا کریتورها ویدیوهاشون رو در مقابل سایر فیلمهای موجود در کانالشون مقایسه میکنند، اما الگوریتم یوتیوب هر ویدیو رو در برابر تمام فیلمهای دیگه که یک بیننده ممکنه تماشا کنه، قرار میدهند. حتی اگر یک ویدیو در مقایسه با سایر فیلم های موجود در کانال شما عملکرد خوبی داشته باشد ، ممکن است فیلم های دیگر کانال ها حتی بهتر عمل کنند. همچنین برای فیلم ها با برداشت ها و دیدگاه های کمتری معمول است که از طریق نرخ ها و مدت زمان مشاهده بیشتر کلیک بیشتری داشته باشند. این تعداد بالاتر به این دلیل است که توسط مخاطبان باریک تر و وفادارتر مشاهده شده است. در حین مقایسه عملکرد ویدیویی ، به خاطر داشته باشید که داده ها ممکن است بازتاب بیشتری از تفاوت در مخاطبان باشد.
چند نکته درباره CTR
- تقریبا تمام فیلمها و کانالها در یوتیوب دارای CTR Impressions هستند که می تونند بین ۲ تا ۱۰ درصد متغیر باشند.
- فیلم ها یا کانال های جدید (مانند فیلم های کمتر از یک هفته)، یا فیلم هایی با کمتر از ۱۰۰ بازدید دارند می تونند محدوده وسیع تری رو مشاهده کنند. اگر یک فیلم ایمپرشن زیادی داشته باشه (مانند اینکه در صفحه اصلی ظاهر بشه)، طبیعیه که CTR پایینتر باشه. فیلم هایی که بیشتر ایمپرشنها از منابعی مانند صفحه کانال شما هستند ممکنه نرخ کلیک بالاتری داشته باشند.
- در نهایت، بهتر است CTR رو بین فیلم ها در طولانی مدت مقایسه کنید و به خاطر داشته باشید که چگونه منابع ترافیکی بر CTR تأثیر می گذاره.
- از تلاش برای افزایش CTR خود با استفاده از تامنیل یا عناوینی که ClickBait هستند، قطعا خودداری کنید.
اما در پایان این مطلب ببینیم که اصلا CTR خوب در یوتیوب باید چند باشه؟
اگه ۵٪ از افراد روی محتوای شما کلیک میکنند، باید هدف خود رو تعیین کنید تا به 6 ٪ ، 7 ٪ ، 8 ٪ و فراتر از اون برسید. همچنین، طبق گفته یوتیوب ، ۵۰٪ کانالها دارای نرخ کلیک ۲ تا ۱۰٪ هستند.
…
بیشتر بخوانید: