اگه ویدیوهای یوتیوب رو تا آخرش تماشا کرده باشید، حتما دیدین که پایان ویدیو تعدادی باکس کوچک نشون داده میشه که کلیپهای دیگه رو معرفی میکنه. به این نمایشگرهای کوچولوی ویدیویی انداسکرین میگن.
انداسکرین یوتیوب، صفحههای پایانی یوتیوباند که خروجیهای تعاملی ایجاد میکنن و معمولا بین ۵ تا ۲۰ ثانیه آخر هر ویدیو ظاهر میشن. بعضی از بینندهها معتقداند، انداسکرین ها یه خداحافظی فانتزی هستن که نشون میدن ویدیویی که داشتین میدیدین، تموم شد. درواقع انداسکرین میاد این خداحافظی رو با انیمیشنهای زیبا و فانتزی، جذاب تر میکنه.
یوتیوب هم درباره انداسکرین گفته: end screen ابزاریه برای به دست آوردن بازدیدهای بیشتر. میتونید از اونها در پایان ویدیوهاتون برای توصیه ویدیوهای دیگه و توسعه کانال خودتان، استفاده کنید.
در واقع، وقتی یک ویدیوی شما به پایان میرسه، بینندهها به یک ویدیوی دیگه منتقل میشن. چون که روی یکی از دعوتنامههای پایانی، کلیک کردن. حالا ممکنه صدها نفر روی باکسهای کوچولوی پایانی ویدیوی شما کلیک کنن. بنابراین اونها به جای یک ویدیو، دو ویدیو را تو کانالتون میبینن. اینجوری میشه که بازدیدهای کانال بالا میره.
میتونید از انداسکرین یوتیوب نه فقط برای اتصال به ویدیوهای دیگهتون، بلکه برای هدایت بینندهها به موارد زیر هم استفاده کنید:
- کلیپهای دیگه کانال خودتون
- پلی لیستهای کانال خودتون یا دیگران
- دکمه سابسکرایبر
- یکی دیگه از کانالهای یوتیوب که قصد تبلیغ و پروموت دارید
- و یه وبسایت خارجی دیگه ( اما این فقط وقتی فعاله که شما پارتنر یوتیوب باشید)
نحوه ایجاد end screen
حالا چجوری میشه یه انداسکرین یوتیوب مناسب و باقاعده برای ویدیوهای یوتیوبمون ایجاد کنیم؟ یه خروجیای که جذاب باشه و ارزش کلیک کردن داشته باشه؟
1. قبل از هر چیز، مطمئن بشین ویدیوتون به اندازه کافی طولانیه.
ویدیوی شما باید حداقل ۲۵ ثانیه طول بکشه تا end screen داشته باشه. اگه عادی به قضیه نگاه کنیم، مردم معمولا ویدیوهای خیلی کوتاه ضبط نمیکنن و معمولا ویدیوهای چند دقیقهای ارسال میکنن. اگه شما هم ازونایی هستید که طولانی ویدیو میگیرید، پس کار براتون آسون میشه. مگر اینکه ویدیوهای کوتاه shorts بسازید که اون جریانش فرق داره و کلا انداسکرین براش فعال نمیشه.
مهمتر از همه، یادتون نره که در انتهای ویدیوی خودتون، فضایی رو برای end screen در نظر بگیرید.
2. از ابعاد صحیح انداسکرین یوتیوب استفاده کنید.
ابعاد اند اسکرین برای یه فیلم اچ دی، ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل است. در واقع این عدد میشه کل قاب اند اسکرین شما که باید بزرگ باشه. ولی اگه تصویر ویدیوی شما 4K است پس ابعاد قالب end screen را تا ۳۸۴۰*۱۲۶۰ پیکسل، افزایش بدین.
همچنین، مطمئن بشید که گرافیک سفارشی که برای end screen آماده کردین، واضح باشه. یوتیوب میگه؛ تصاویر شما، یعنی تصاویری که برای دکمه سابسکرایبر و پیوندهای وبسایت و غیره استفاده میکنید، باید حداقل ۳۰۰ در ۳۰۰ پیکسل باشه.
3. از برنامههای ساخت انداسکرین یوتیوب استفاده کنید.
میتونید با استفاده از وبسایت طراحی گرافیک، در عرض ۳۰ دقیقه یه فیلم ویدیویی تهیه کنید. تو این سایتها نمونه و الگوهای بسیاری برای end screen وجود داره که مفید و کاربردیه.
بهترین گزینه تو این لیست، Canva است که نمونه های طراحی بسیاری داره.
برای ایجاد بهترین انداسکرین یوتیوب با استفاده از Canva:
- از الگوها استفاده کنید: میتونید عناصر نمونهها رو به راحتی جابجا کنید. رنگهای جدید انتخاب کنید و انیمیشن به اند اسکرینها اضافه کنید.
- قالبها رو شخصیسازی کنید: از تصاویری استفاده کنید که نشون دهندهی کانال یا برند شماست.
- ساده باشید: فضاهای خالی کافی بگذارید تا بتونید دو یا سه ویدیو یا پلیلیست رو به end screen اضافه کنید.
چطور end screen رو تو یوتیوب اضافه کنیم؟
ویرایش ویدیوتون تموم شد؟ حالا، وقت اینه که فیلم رو تو کانالتون بارگذاری کنید و عناصر تعاملی رو بهش اضافه کنید.
- ویدیوتون رو مثل همیشه بارگذاری کنید.
- در صفحه عناصر ویدیویی، به دنبال گزینه “add an end screen” باشید و روی Add کلیک کنید.
- در مرحله بعدی، برخی از الگوها رو با موقعیت پیشفرض میبینید. یکیشون رو انتخاب کنید که مکمل خوبی برای end screen شما باشه. روی گزینه Elements کلیک کنید تا بالای صفحه گزینههای (فیلم، پلیلیست و غیره) رو ببینید و هر کجا که خواستید اضافه کنید. میتونید حداکثر ۴ عنصر رو به یک ویدیو اضافه کنید.
- روی عناصری که میخواهید در end screen خودتون استفاده کنید کلیک کنید و اونها رو به جایی که دوست دارین، بکشید. از جدول زمانی هم میتونید برای مدت زمان نمایش هر عنصر در صفحه، استفاده کنید. تغییراتی که انجام شد رو ذخیره کنید و بعد بارگذاری ویدیو رو شروع کنید.
هنگام کار با end screen، همیشه دو تا نکته رو در نظر داشته باشین:
- YouTube cards و video watermarks هیچوقت در انداسکرین نمایش داده نمیشن.
- اگه کانالتون پیشفرض برای بچهها ساخته شده، به ویژگی انداسکرین دسترسی نخواهید داشت.
۳ استراتژی مهم تو end screen که بازدید رو افزایش میده:
ایجاد یه اند اسکرین عالی برای فیلمهاتون، اولین قدمه برای به دست آوردن بازیدهای بیشتر. گام بعدی اینه که بدونید کدوم عنصر تعاملی رو روی صفحه پایانی قرار بدین و چگونه بینندهها رو مجبور به تماشای اونها کنید. نکات مهمی وجود داره که به موفقیت بیشتر شما کمک میکنه:
- فقط یک محتوای خاص رو برای استفاده بیشتر از صفحه پایانی توصیه کنید. بینندهها وقتی دکمه سابسکرایب، سه فیلم و لینک رو در انتهای ویدیوی شما ببینن، غرق میشن. سعی کنید گزینهها رو ساده کنید تا بیننده ترغیب به کلیک بشه.
- فیلمهای کوتاهتری بسازید. هرچقدر مدت زمان تماشای end screen کم باشه، شانس بیشتری وجود داره تا روی عناصرش کلیک بشه.
- هرگز در پایان ویدیو هاتون نگید “متشکرم که ما رو تماشا کردین“. 😅 چون این واقعا بیننده رو وادار به ترک میکنه و قطعا شما این رو نمیخواهید. شما میخواهید اونها در کنارتون بمونند، انداسکرین ها رو بررسی کنن و ویدیوهای دیگهتون رو برای تماشا انتخاب کنن. پس هیچوقت در پایان ویدیو تشکر و خداحافظی نکنید.
…
بیشتر بخوانید: