برترین شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۳

رفتارهای استفاده از برترین شبکه های اجتماعی همیشه در حال تغییر است، گاهی اوقات به روش‌های ظریفی که مدتی طول می‌کشد تا آشکار شود، اما گاهی اوقات با تغییرات سریع که به سرعت تبدیل به یک هنجار می‌شود.

با ورود تیک‌تاک، ویدیوهای کوتاه به سرعت به ترند کلیدی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و اکنون سریع‌ترین فرمت محتوا در اکثر برنامه‌ها در حال رشد است. این همچنین تغییر قابل توجهی را در افرادی که از پلتفرم‌های شبکه‌‌های اجتماعی برای سرگرمی استفاده می‌کنند، تقویت کرده است. در گذشته، مردم برای اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌های شخصی خود در فیس‌بوک و اینستاگرام هیجان‌زده بودند، اما ماهیت تفرقه‌انگیز ِ روزافزون ِ اپلیکیشن‌های اجتماعی، مردم را نسبت به اشتراک‌گذاری افکار خود در معرض عموم محتاط‌تر کرده است، که منجر به افزایش تعداد کاربران برای ایجاد DM (دایرکت)های صمیمی‌تر شده است.

اینها انواع تغییرات عمده‌ای هستند که چشم‌انداز شبکه‌های اجتماعی را تغییر می‌دهند و همه بازاریابان رسانه‌های اجتماعی باید از آنها آگاه باشند،

اما برخی از اتفاقات کلیدی برترین شبکه های اجتماعی در سال 2023 چیست؟

socialmediatoday هرازگاهی، نظرسنجی‌هایی را با مخاطبان خود در پلتفرم‌های مختلف برگزار می‌کند تا آمار درستی نسبت به به‌روزرسانی‌ها و تغییرات کلیدی در حوزه رسانه‌های اجتماعی داشته باشد.

1. اغلب افراد بیشتری از LinkedIn استفاده می کنند

هفته گذشته، این وب‌سایت این نظرسنجی را در لینکدین انجام داد تا درک کند که مردم چگونه از این برنامه در سال 2023 استفاده می‌کنند:

برترین شبکه های اجتماعی

‌‌

همانطور که در بالا می‌بینید، بر اساس 2433 پاسخ، اکثریت قریب به اتفاق ادعا می‌کنند که امسال از لینکدین «بیشتر» یا «خیلی بیشتر» استفاده می‌کنند.

خب این تا حدودی مغرضانه خواهد بود، زیرا این سوال در خود پلتفرم لینکدین پرسیده شده است، بنابراین مطمئناً افرادی که در لینکدین فعال هستند، بیشتر احتمال دارد آن نظرسنجی را ببینند.

ماه گذشته، لینکدین گزارش داد که اشتراک‌گذاری محتوای اصلی در این برنامه در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش یافته است. همچنین در سال جاری به افزایش خود ادامه داده است و لینکدین در گزارش‌های سه ماهه شرکت مایکروسافت سطوح بالای تعامل را گزارش کرده است.

‌‌‌

2. تغییر نام X همچنان محبوب نیست، در حالی که تبلیغ‌کنندگان محتاط هستند

در پلتفرمی که قبلاً توییتر نام داشت، اخیراً از کاربران پرسیده شده که تجربه درون برنامه ای آنها در سال جاری چگونه بوده است؟

اکثر پاسخ‌دهندگان نشان دادند که تجربه آن‌ها در X امسال یا بهبود یافته یا ثابت مانده است.

تنها 184 پاسخ وجود داشت، بنابراین زیرمجموعه بسیار کوچکی از کاربران X است و به این ترتیب، ممکن است نشان دهنده آمار واقعی نباشد. اما نشان می‌دهد که کاربران چگونه برنامه تغییر نام داده شده را می‌بینند، به طوری که اکثر مردم، به طور کلی، X را تقریباً مشابه آنچه در گذشته بوده، حتی با تغییرات اخیر  نگاه و استفاده می‌کنند.

اما نکته اصلی در اینجا این است که اکثر مردم بدون توجه به نام جدید برنامه، همچنان به آن “توئیتر” می‌گویند.

همچنین، اکثر برندها هنوز برای بازگشت به  X مردد هستند

SMT polls

‌‌

همانطور که می‌بینید، بر اساس تقریبا 1500 پاسخ به یک نظرسنجی در لینکدین، بازخوردها در حال حاضر به شدت مخالف تبلیغات در پلتفرم X است.

این به طور مستقیم با اظهارات اخیر ایلان ماسک مطابقت دارد، که در آن وی خاطرنشان کرد که هزینه تبلیغات ایالات متحده در X نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.

‌‌‌

3. اینستاگرام علیرغم تکرار ابزارها، همچنان محبوبیت زیادی دارد

جالب است. بر اساس نظرسنجی لینکدین که بیش از 3200 پاسخ دریافت کرد، اینستاگرام پلتفرمی است که مردم همچنان بیشتر از هر برنامه دیگری از آن استفاده می‌کنند.

SMT polls

‌‌‌

البته این آمار نسبی است. نظرسنجی‌های دیگر نشان می‌دهد که TikTok محبوب‌ترین اپلیکیشن در میان مخاطبان جوان‌تر است، در حالی که مجموعه‌ای از گزینه‌ها (مثل یوتیوب) اصلا در این نظرسنجی نیست، بنابراین ممکن است حتا یوتیوب بالاتر از برخی در این لیست باشد.

اما از بین این چهار گزینه، در میان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام همچنان محبوب‌ترین برنامه است، که با توجه به سوگیری پلتفرم فوق در چنین نظرسنجی‌هایی کمی تعجب آور است.

این می‌تواند به‌عنوان تأیید تلاش‌های تکراری اینستاگرام، که بسیاری از آن انتقاد کرده‌اند، در نظر گرفته شود، اما می‌تواند راهی مؤثر برای جلوگیری از رفتن کاربران به سایر اپ‌ها باشد.

در واقع، تکرار داستان‌های اسنپ چت توسط اینستاگرام در سال 2017 رشد اسنپ چت را نابود کرد و اسنپ را مجبور کرد تا تلاش‌های خود را مجدداً هماهنگ کند، در حالی که بسیاری از کاربران ِ IG اکنون به این برنامه وفادار مانده‌اند.

تکرار ویژگی‌ها و ابزارهای دیگر رسانه ها ممکن است توسط برخی به عنوان یک تاکتیک ارزان تلقی شود، اما نتایج به خودی خود صحبت می‌کنند، همانطور که ظهور Reels در رقابت با تیک‌تاک وارد میدان شد.

آیا این بدان معناست که باید بازاریابی در TikTok را فراموش کنید، زیرا مردم هنوز در اینستاگرام هستند؟ خب بستگی به مخاطب شما دارد. باز هم، بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که جوانان بیشتری در TikTok فعال هستند، اما Reels مانند یک نسخه مناسب‌تر برای بزرگسالان است، بنابراین اگر کاربران مسن‌تر را هدف قرار می‌دهید، شاید اینستاگرام جایی بهتری برای تمرکز کردن باشد.

‌‌

این نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده برخی از تغییرات کوچک‌تر مشارکت در حلقه‌های برترین شبکه های اجتماعی است که می‌تواند بر برنامه‌ریزی شما تا پایان سال تاثیر بگذارد.

‌‌

بیشتر بخوانید:

تغییرات جدید و مهم الگوریتم اینستاگرام (2023)

سرویس کپی رایت اینستاگرام در زینو نتورک راه‌اندازی شد

اینستاگرام در رقابت با یوتیوب و تیک تاک زمان ریلزها را افزایش می دهد

© All contents and rights belongs to Zinonetwork 2025