قانون یک سوم دستورالعملی است که در طراحی بصری از آن استفاده میشود. این قانون بیان میکند که اگر تصویر خود را به یک سوم تقسیم کنید هم به صورت افقی و هم عمودی موضوع یا عنصر اصلی باید جایی باشد که این خطوط قطع میشوند. این اتفاق به ایجاد علاقه در ترکیب طراحی تامنیل یوتیوب شما کمک میکند و طراحی را خیلی شلوغ نمیکند.
قانون یک سوم در فیلمبرداری و تصویربرداری و عکاسی هم وجود دارد.
در فیلمبرداری وقتی قصد دارید که یه سوژه مرکز توجه مخاطب باشد, در چارتبندی دوربین سه تا مربع مرکز رو میگیره و اولین چیزی هست که جلب توجه میکند اگر چیزهایی که مخاطب باید توجهش به آن جلب شود بیشتر از دو مورد است, قانون یک سوم وسط میآید یعنی در سمت راست خطوط صفحه دوربین سوژه اصلی قرار میگیرد و در سمت چپ سوژه فرعی.
حالا کاربرد این قانون در فیلمبرداری یوتیوب به این شکل است: برای B Roll ها (یعنی تصویرهایی که روی تصویر توضیحاتتون میذارید) اگر سبک فیلمبرداریتون اخباری نیست و تصویرهایی میگیرید که رو تصویر توضیحات خودتون نشون میدید یا حالت کلی فیلمبرداری از لایف استایل روستایی و … است.
و کاربرد این قانون در طراحی تامنیل یوتیوب: اگر تامنیلتون جوری هست که عکس گویای همه چیزه و نوشته نداره یا نوشته کم اهمیت است و خود عکس و سوژهی عکس کار, تحریک برای کنجکاوی و خوندن تایتل رو میکند, پس در مرکز اون خطوط و چارت سوژه قرار میگیره.
اما اگر تامنیلتون جوری هست که نوشته کار مهمتر را انجام میدهد و کار تحریک کنجکاوی برای خواندن تایتل را میکند, پس در یک سوم سمت چپ نوشته و یک سوم سمت راست عکس خودتون مثلا یا چیزی که مکمل اون متن اصلی هست, قرار میگیرد.
نکته: باید دقت کنید که مخاطب اول چه چیزی را باید ببیند و فضولی برای خواندن تایتل ایجاد بشود.
به نمونههای زیر توجه کنید:
کار تامنیل این است که فضولی مخاطب را برای خواندن تایتل تحریک کند. همیشه اول باید تایتل و تامنیل را قبل از ویدیو طراحی کنید.
اول ایده ویدیو: مثلا میخواهم منظره غروب رو آموزش بدم. بعد نوبت به تامنیل و تایتل میرسد و در نهایت ضبط و تدوین ویدیو.
به عنوان مثال اگر قصد دارید سرچ یوتیوب را هدف بگیرید: «آموزش کامل نقاشی غروب با کمترین امکانات / آموزش کامل نقاشی غروب در فلان دقیقه و……» یا برای ساجست و هوم یوتیوب هدف دارید: (چند اشتباهی که در نقاشی غروب رایج است / چند کاری که اگر بکنی نقاشی غروبت فوق العاده میشه و……» حالا باید اینو تقسیم کنی در تامنیل و تایتل ویدیوهاتون. مثال: متن تامنیل: این چندکار کارو نکن! یا این چندکار کارو بکن! و تایتل بشه: ایکس کاری که نقاشی غروبتو فلان و بیسار میکنه ….
- نقش تصویر تامنیل برای تحریک چشم است برای وایسادن و رد نشدن مخاطب و …
- نقش محتوای تامنیل تحریک فضولی برای خوتندن تایتل است
- نقش تایتل تکمیل کردن اطلاعات ناقصی است که تو تامنیل دادی و تحریک کردن فضولی برای دیدن اینترو ویدیو (۳۰ ثانیه اول ویدیو)
- و نقش اینترو و هوک ویدیو تحریک فضولی برای دیدن ادامه ویدیو است.
به بیان ساده و کاربردیتر
هر ویدیو که میخواهید بسازید:
1️⃣ موضوع ویدیو مشخص شود.
2️⃣ تایتل و تامنیل انتخاب شود (جوری که خودتون رو به عنوان مخاطب ویدیو خودتون در نظر میگیرید که چه چیزی در تامنیل بصری نگاهت رو میگیره و چی تو تامنیل محتوایی فضولیتو تحریک میکنه و چی تو تایتل …)
تایتل و تامنیل که انتخاب شد حالا اینترو ۳۰ تا ۶۰ ثانیه اول ویدیو رو طبق چیزی که تایتل و تامنیل انتخاب کردید درست میکنید.
به همین خاطر مهم است که اول تایتل و تامنیل درست شود, یا حداقل انتخاب شود, بعد متن بنویسید. چون در نوشتن متن باید از همون زاویهای که تامنیل و تایتل را وارد شدی بنویسی. به این معنی که نباید متن ویدیو یک چیزی باشد و تایتل و تامنیل یک چیز دیگری.
…
بیشتر بخوانید:
نکات مهم در ساخت تامنیل ویدیوهای یوتیوب
قوانین یوتیوب برای تامنیل ویدیوها چیست؟