یکی از اسرار بزرگ و ابدی اینترنت، الگوریتم یوتیوب در سال 2023 است 🙂 بیش از 70 درصد محتوای مصرف شده در یوتیوب مستقیماً از توصیهها و پیشنهادها میآید، بنابراین به راحتی میتوان فهمید که چرا کریتورها و بازاریابان برای کشف آن وسواس دارند.
اگرچه هیچ کس (حتی خود یوتیوب هم) درک کاملی از نحوه عملکرد الگوریتم ندارد، اما خب برای درک الگوریتم باید از ابتدا شروع کنیم.
تاریخچه مختصری از الگوریتم یوتیوب
در ابتدا الگوریتمی وجود نداشت. همه چیز در مورد کسب اعتبار به عنوان یک پلتفرم برای یویتوب بود. از آنجایی که همه چیز حول محور بازدیدها میچرخید، اولین الگوریتم یوتیوب تلاش کرد ویدیوهایی را توصیه کند که بیشترین کلیک را جذب کنند. هرچه افراد بیشتری روی یک ویدیو کلیک میکردند، برای دیگران نیز بیشتر نمایش داده میشد که روی آن کلیک کنند. به زودی، سوء استفاده از تگها رایج شد و اینجا بود که یوتیوب وارد عمل شد …
در سال 2012، یوتیوب الگوریتم خود را به نفع زمان تماشای ویدیوها یا همان واچتایم تغییر داد زیرا آنها فکر میکردند زمان مشاهده شده آزمون واقعی کیفیت است. اما به زودی، بعضی کریتورها حفرههایی مانند ساختن ویدیوهای طولانی بدون ارزش و کیفیت پیدا کردند. این باعث شد که الگوریتم دوباره در حدود سالهای 16-2015 تغییر کند.
از طریق نظرسنجیها، یوتیوب دادههایی را از کاربران جمعآوری کرد تا بفهمد چه نوع ویدیوهایی بیشتر آنها را راضی میکند و با هوش مصنوعی پیشرفته خود سیستم توصیه / ساجست / ریکامند را توسعه داد. در نتیجه، یوتیوب شروع به پیشنهاد ویدیوهایی کرد که حس میکرد هر بیننده، تمایل بیشتری به تماشای آنها دارد. و نتیجه چه بود؟ – خوب! آنها واقعا عالی بودند! به قدری که یوتیوب از آن زمان تاکنون تغییرات عمدهای را در الگوریتم اعلام نکرده است.
الگوریتم یوتیوب در سال 2023
در سال 2023، الگوریتم یوتیوب به هر بیننده پیشنهادهای شخصی ارائه میکند. این پیشنهادات با توجه به عملکرد و کیفیت ویدیوها و همچنین علاقه و رفتار بیننده، اعتبار داده میشود.
برای اینکه الگوریتم، ویدیوها را به کاربر توصیه کند، دو مرحله وجود دارد. اول، فیلم ها را بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد آنها رتبه بندی میکند. دوم، ویدیوها را بر اساس عادتهای مشاهده گذشته و مطالب مشابه با کاربران مطابقت میدهد. هدف تطبیق افراد با محتوایی است که میخواهند و دوست دارند تماشا کنند.
حال بررسی کنیم توصیه هایی از الگوریتم را در 3 حوزه اصلی یوتیوب:
Home Page
چگونه است که یوتیوب از همان لحظهای که در وب سایت هستید و وب یوتیوب را باز میکنید میداند چه چیزی را میخواهید تماشا کنید؟ خب واضح است که این به این دلیل است که صفحه اصلی یا هوم پیج شما فقط برای شما تنظیم شده است!
ویدیوهایی که در اینجا نمایش داده میشوند، معمولاً عبارتند از:
- Related to your watch history (مربوط به سابقه تماشای شما)
- From channels you’re subscribed to (از کانال هایی که آنها را ساب کرده و دنبال میکنید)
- Showing high engagement (watch time, likes, comments, etc.) (ویدیوهایی با تعامل بالا (واچتایم بالا، لایکها، کامنتها و غیره))
به همین دلیل، به عنوان یک کریتور، بسیار مهم است که مردم ویدیوهای شما را تماشا کنند تا کانال شما همیشه در سابقه تماشای آنها باشد. سپس میتوانید راههایی بیابید که آنها را طولانیتر نگه دارید و بیشتر درگیر کنید.
بسته به عادات تماشای افراد، ممکن است آنها ویدیوهای مربوط به موقعیت مکانی، زبان یا سایر مشخصات جمعیتی خود را نیز ببینند …
Suggested Videos
اما ویدیوهای ساجستی؛ اینها ویدیوهایی هستند که در کنار ویدیویی که در حال تماشای آن هستید، در سمت راست صفحه توصیه میشود. الگوریتم یوتیوب تعدادی متغیر از جمله موضوع مورد علاقه، کانالهای پسندیده شده و سابقه تماشای شما را نیز در نظر میگیرد تا فهرستی سفارشی از ویدیوها را به شما ارائه کند.
به طور خلاصه، این الگوریتم فهرستی از ویدیوها را گردآوری میکند که با تجزیه و تحلیل رفتار خود در وبسایت یوتیوب میتوانید آنها را جالب و مرتبط بدانید.
بنابراین چگونه میتوانید یوتیوب را متقاعد کنید که ویدیوهای خود را به بینندگان بیشتر و مرتبط پیشنهاد دهد؟ با مشاهده ستون “suggested” در کنار محتوای رقبای خود شروع کنید. اگر یوتیوب ویدیوهای خاصی را در آنجا توصیه میکند، سعی کنید یک ویدیو از آن محتوا از نسخه خودتان فیلمبرداری و تولید کنید تا ویدیوی شما هم در ستون “suggested” قرار بگیرد!
YouTube Search

ویدئوهایی با معیارهای تعامل و پتانسیل بهتر، مانند بازدیدها، اشتراکگذاریها، لایکها و نظرات، در اولویت نتایج جستجو قرار میگیرند، اما یوتیوب همچنین مطمئن میشود که محتوای تازه کانالهای جدید بهطور ناعادلانه توسط یوتیوبرهای محبوب تحت الشعاع قرار نگیرد. این پلتفرم مقدار مشخصی از تصادفی سازی را اضافه میکند و میتواند نتایج متنوعی را نشان دهد که هنوز هم مرتبط با عبارت جستجو هستند.
هدف اصلی الگوریتم یوتیوب این است که بینندگان را تا زمانی که ممکن است در وب سایت نگه دارد، بنابراین مطمئن شوید که محتوای خود را برای این بخش مهم از پلتفرم بهینه میکنید.
و اما آینده الگوریتم یوتیوب در سال 2023
به جرأت میتوان گفت که الگوریتم یوتیوب در آینده عملکرد اصلی خود را تغییر نخواهد داد. اما، در مصاحبه اخیر با Creator Insider، تاد بوپر، مدیر Growth and Discovery در یوتیوب، گفت که هنوز مشکلاتی برای حل در الگوریتمهای جستجو و کشف یوتیوب وجود دارد. بنابراین مراقب به روز رسانی های بعدی باشید!
در وبلاگ قبلی، نکات مهم این ویدیو را بیان کردیم : توضیحات مهم درباره الگوریتم یوتیوب 2023 – قسمت اول
مهم نیست چه اتفاقی میافتد، کانالهای کوچکتر برای شناسایی مخاطبان خود از یویتوب کمک میگیرند. تاد میگوید یوتیوب کارکنان خود را برای نظارت بر پیشرفت کریتورهای جدید اختصاص داده است و به آنها در مورد بهبود ویدیوهایشان مشاوره میدهد. به نظر میرسد زمان فوق العاده ای برای راه اندازی کانال یوتیوب باشد!
سال 2023 سال خوبی برای کریتورهایی است که به جای تعقیب بازدیدهای سریع، انجمنهای قوی یوتیوب ایجاد میکنند.
و در پایان، جمله مهمی که در وبلاگ قبلی هم عنوان شد : برای بیننده محتوا ایجاد کنید، نه برای الگوریتم!
به یاد داشته باشید، وظیفه الگوریتم ارائه محتوای کامل برای هر بیننده فردی است. بنابراین، ساختن ویدیو برای الگوریتم را متوقف کنید! در عوض، هدف راضی کردن آن یک بیننده را داشته باشید، با این کار الگوریتمی را دارید که برای تیم شما بازی میکند!