تعریف دقیق از RPM و CPM | معیار کسب درآمد یوتیوب + ویدیو

اگه تا حالا پرسیدین که یوتیوب براساس چه معیارهایی، به یوتیوبرها پول میده و جزئیات سیستم درآمدزایی‌ش به چه صورت است، پس این وبلاگ رو تا پایان بخونید 😉 معیار کسب درآمد یوتیوب

در وبلاگ کسب درآمد یوتیوب گفتیم که تبلیغات یکی از روش‌های درآمدزایی از یوتیوب‌ه. البته تنها در صورتی می‌تونید از این روش پول دربیارید که مخاطب‌ها تبلیغات شما رو ببینن.
حالا می‌خواهیم ببینیم که یوتیوب چطور این تعرفه درآمد رو محاسبه می‌کنه؟

یوتیوب دو تا معیار کسب درآمد یوتیوب داره که براساس اونها درآمد کانال هر کس رو محاسبه می‌کنه. معیارهای CPM و RPM. دو تا از راه‌هایی هستند که شما از طریق اونها می‌تونید از یوتیوب کسب درآمد دلاری کنید. اما هر کدوم از اینها به چه معناست؟

توضیحات کامل‌تر این وبلاگ رو در ویدیوی زیر می‌تونید تماشا کنید (با فیلترشکن روشن):

CPM

CPM در واقع مخفف Cost per 1,000 impressions است. (هزینه هر ۱۰۰۰ ایمپرشن)
پس در این مورد ایمپرشن بسیار مهم‌ه که با ویو یا بازدید تفاوت داره.
CPM هزینه ای هست که کسانی که می‌خوان تبلیغ روی یوتیوب انجام بدن به شرکت گوگل پرداخت می‌کنن. به طور خلاصه CPM درآمد خودِ یوتیوب و درآمد شما از تبلیغات‌ه، یعنی ۴۵٪ سهم یوتیوب رو هم شامل میشه. پس معیار CPM هزینه‌ی به دست اومده به ازای هر ۱۰۰۰ ایمپرشن در یوتیوب رو پیش از کم کردن سهم پلتفرم نشون میده. به همین خاطر اگه توجه کنید معمولا عدد CPM بیشتر از RPM است. چون یوتیوب اینجا هنوز سهم خودش رو کم نکرده! پس نتیجه می‌گیریم که بین RPM و CPM, آر پی ام رویکرد دقیق‌تری داره، چون داره صرفاً مجموع درآمد تولیدکننده محتوا رو بهش نشون میده.

RPM

RPM در واقع مخفف این سه کلمه است: Revenue Per Mille
Revenue در واقع مجموع درآمد شماست. درآمدی که می‌تونید مستقیماً از یوتیوب بگیرید. اینجا غلطه اگه بگیم که RPM درآمد ناشی از تبلیغات هم هست. چون اینطور نیست! RPM مجموعه ای از درآمدها است که شخص صاحب کانال به ازای هر ۱۰۰۰ ویویی که کانال داره، بدست میاره. درواقع این درآمدی‌ه که به حساب شما وارد میشه و می‌تونه از راه های مختلف باشه؛ تبلیغات، ممبرشیپ، سوپر چت، سوپراستیکر و غیره. یعنی مجموعه ای از روش‌های کسب درآمدی یوتیوب.


از موارد دیگه‌ای که روی این عدد تاثیر داره میشه به نوع محتواها اشاره کرد. در واقع نوع محتوا، یکی از فاکتورهای مهم برای تعیین RPM هست. مثلا اگه محتوای شما تولیدی نباشه و Reused باشه طبیعتا RPM پایین‌تری خواهید داشت.

حتی میزان تخصصی بودن یا عمومی بودن موضوع کانال هم، در این عدد نقش داره. حالا به نظر شما چرا این موضوع مهم‌ه؟ چون موضوع کانال شما هر چیزی که باشه، تبلیغات مرتبط با اون رو نشون بازدیدکننده میده. پس اگه کانال تخصصی باشه، تبلیغات تخصصی میشه و تبلیغات تخصصی قاعدتاً گرون‌تره و اینطوری عدد RPM بالاتر میره.

مورد دیگه‌ای که تو RPM نقش داره، ناحیه جغرافیایی کاربرانی هست که ویدئوهای شما رو می‌بینن و معمولا اگه از کشورهای توسعه یافته باشن، مقدار RPM بیشتر میشه. مثل بازدیدکننده آمریکایی! فراموش نکنید که موارد خیلی زیادی در تعیین عدد RPM نقش دارن.

تعریفی که گوگل درباره RPM داره، اینه؛ با دقتی که در این معیار جدید هست، جزئیات درآمدزایی تو یوتیوب رو میشه بهتر درک کرد و با بررسی کاهش و افزایش اون، بخش‌های با بازدهی کمتر رو میشه تو کانال پیدا کرد.

زمانی که مدیرعامل یوتیوب، سوزان ووجیتسکی، معیار RPM رو معرفی کرد، به جامعه تولیدکنندگان محتوا تاکید کرد که شفاف سازی در این پلتفر برای اونها مهم‌ترین چیزه. بخشی از این شفاف‌سازی به اطلاع‌رسانی بهتر درباره نحوه درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا مربوط میشه. درواقع معرفی RPM جریان درآمد رو به طور جزئی به کاربران نمایش میده.

بیشتر بخوانید:

سال ۲۰۲۲ و مهم ترین امکانات یوتیوب

برند کردن کانال یوتیوب (آموزش تبدیل کانال پرسونال به برند)

© All contents and rights belongs to Zinonetwork 2025