اصول درست نوشتن دیسکریپشن ویدیوهای یوتیوب

توضیحات یا دیسکریپشن ویدیوهای یوتیوب یعنی متنی کوتاه که سازنده محتوا برای توصیف محتوای خود از آن استفاده می‌کند. از تکنیک‌های SEO برای بهینه‌سازی و دسته‌بندی ویدیوها استفاده می‌کند تا به کاربران کمک کند محتوای مناسب را پیدا کنند. دو نوع دیسکریپشن یوتیوب وجود دارد: یکی توضیحات کلی کانال و دیگری توضیحات مربوط به هر ویدیویی که آپلود می کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند اصل مهم را برای نوشتن یک توضیحات خوب برای ویدیوهای یوتیوب فرا بگیرید.

دیسکریپشن ویدیوهای یوتیوب اگر درست و اصولی نوشته شود، می‌تواند تعداد بازدیدها و واچ‌تایم شما را افزایش دهد. آنها همچنین می‌توانند به رتبه‌بندی ویدیوهای شما در جستجوی یوتیوب کمک کنند.

یک دیسکریپشن خوب در یوتیوب می‌تواند علاقه مخاطبان شما را افزایش دهد و باعث افزایش واچ‌تایم، تعداد بازدید بهتر و حتی ساب‌های جدید شود. به‌علاوه، می‌تواند به سئوی کانال شما کمک کند و به الگوریتم یوتیوب اجازه دهد محتوای شما را بفهمد و آن را به کاربران جدید پیشنهاد دهد.

نوشتن دیسکریپشن, بخش مهمی از استراتژی کلی کانال یوتیوب شما است. اما چگونه می‌توانید توصیف‌هایی را ایجاد کنید که کارآیی داشته باشند؟

دو نوع توضیحات برای یوتیوب وجود دارد:

  1. توضیحات کانال یوتیوب, متنی که در صفحه درباره (About) کانال شما اضافه می‌شود: این به بینندگان کمک می‌کند تا بفهمند از برند شما چه انتظاراتی دارند و می ‌تواند برای توضیح اینکه چرا باید در کانال شما ساسبکرایبر شوند, استفاده شود.
  2. توضیحات ویدیوی یوتیوب یا متن زیر هر ویدیو: این به بینندگان کمک می‌کند محتوای ویدیوی شما را پیدا کنند و آنها را متقاعد می‌کند که آن را تماشا کنند. همچنین می‌تواند شامل لینک‌ها و هرگونه اطلاعات اضافی مرتبط با ویدیوی شما باشد.

نکات مهم و اصولی برای نوشتن دیسکریپشن ویدیوهای یوتیوب

  1. صریح و دقیق باشید
    انتخاب کلمات کلیدی برای توضیحات کانال و ویدیو بسیار مهم است.
    کلمات کلیدی در توضیحات شما به الگوریتم یوتیوب کمک می‌کند تا محتوای شما را درک کند، دسته بندی کند و به دیگران نشان دهد. هرچه این کلمات کلیدی خاص‌تر باشند، بهتر است.
  2. تحقیق کلمات‌کلیدی را انجام دهید
    مطمئن نیستید از چه کلمات کلیدی استفاده کنید؟ ابزارهایی مانند Google Ads’ Keyword Planner و Google Trends می‌توانند به شما در شروع کار کمک کنند.
    به عنوان مثال، Google Trends به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا کلمه کلیدی مورد نظر شما پرطرفدار است یا خیر. همچنین می‌توانید از این ابزار برای تصمیم‌گیری در مورد کلمات کلیدی که حجم جستجوی بیشتری دارند استفاده کنید.

    Google Trends keyword search volume
  3. از کلمات کلیدی قابل سرچ استفاده کنید
    افراد زیادی ویدیوهای یوتیوب را از طریق سرچ‌های گوگل به جای خود یوتیوب پیدا می‌کنند.
    پس مهمه که کلمات کلیدی را بر اساس گرایش‌های جستجوی یوتیوب و گوگل ترکیب کنید تا قابلیت کشف ویدیوی خود را به حداکثر برسانید.
    برای اینکه ببینید یک کلمه کلیدی خاص چقدر پتانسیل دارد که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، به سادگی آن را در گوگل جستجو کنید. اگر متوجه ویدیوهای یوتیوب در بالای صفحه نتایج جستجو شدید، یعنی که در مسیر درستی هستید!

  • نحوه استفاده از کلمات کلیدی را یاد بگیرید
    هنگامی که کلمات کلیدی خود را شناسایی کردید، بهتر است یاد بگیرید که چگونه آنها را در دیسکریپشن خود قرار دهید.
    سعی کنید از دو یا سه کلمه کلیدی مرتبط در هر کانال و هر توضیحات ویدیو استفاده کنید. برای ویدیوها، کلمه کلیدی اصلی نیز باید در عنوان نمایش داده شود.
    هر کلمه کلیدی را دو تا سه بار در دیسکریپشن تکرار کنید تا در الگوریتم یوتیوب متمایز شود.
    اما از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید، در غیر این صورت خطر جریمه شدن برای پر کردن کلمات کلیدی را دارید.
  • یاد بگیرید که کجا باید از کلمات کلیدی خود استفاده کنید
    کلمات کلیدی اصلی شما باید حداقل یک بار در سه جمله اول توضیحات شما ظاهر شوند (یا در بالای دکمه “SHOW MORE”).
    الگوریتم یوتیوب – و بینندگان – بیشترین توجه را به این قسمت از توضیحات دارند، بنابراین تا پایان متن خود منتظر نمانید تا بگویید ویدیو یا کانال شما در مورد چیست!
  • ببینید مخاطبان شما چه چیز دیگری را تماشا می‌کنند
    از سال 2021، ترافیک یوتیوب بیشتر از قسمت ویدیوهای پیشنهادی است تا از نوار جستجو!
    از طرفی شرح و دیسکریپشن ویدیوهای یوتیوب شما بخشی از نحوه تشخیص الگوریتم یوتیوب در مورد آن است. این بدان معنی است که دیسکریپشن نقش حیاتی در تعیین مکان ساجست ویدیوی شما دارد.
    با استفاده از آنالیتیکس یوتیوب از این مزیت استفاده کنید تا ببینید مخاطبان شما چه ویدیوهای دیگری را تماشا می‌کنند. سپس می‌توانید از زبانی مشابه در دیسکریپشن ویدیوهای خود برای تقویت این ارتباطات استفاده کنید و بیشتر به‌عنوان ویدیوی پیشنهادی ظاهر شوید.
  • برای CTR بهتر، اطلاعات مهم را در بالای دیسکریپشن قرار دهید
    100 تا 150 کلمه اول دیسکریپشن ویدیوی شما بخشی است که در نتایج جستجو و درست زیر ویدیوی شما ظاهر می شود (در بالای دکمه “SHOW MORE”).
    این به این معنی است که این قسمت مهم‌ترین بخش برای دستیابی به بینندگان بالقوه و بهبود نرخ کلیک شما (CTR) است. از این فضا برای ارائه دلیل قانع کننده ای به بینندگان برای تماشای ویدیوی خود استفاده کنید.
    در مثال زیر، توضیحات اول دقیقاً بیان می‌کند که ویدیو به چه سؤالی پاسخ می‌دهد. مورد دوم فضای مهمی را برای کلیات تلف می کند.

    how to tie a tie important information
  • از clickbait اجتناب کنید
    اگر ویدیوهای خود را نادرست معرفی کنید، بینندگان تا حدودی تماشای آنها را متوقف خواهند کرد. این به رتبه بندی جستجوی شما و همچنین شهرت شما آسیب می‌رساند.
    از عناوین clickbait و کلمات کلیدی نامربوط جداً خودداری کنید. ممکن است در ابتدا به شما در رتبه بندی کمک کنند، اما الگوریتم جستجوی یوتیوب دیر یا زود متوجه خواهد شد.
  • از call to action غافل نشوید
    حالا که توجه بیننده را جلب کرده‌اید، از این فرصت استفاده کنید!
    در دیسکریپشن ویدیو و کانال خود یک call to action اضافه کنید. بینندگان را تشویق کنید تا لایک کنند، نظر بدهند، سابسکرایب کنند یا ویدیوهای بیشتری ببینند.
    بهترین فراخوان‌ها به آسانی خوانده می‌شوند و سود زیادی را برای بیننده نشان می‌دهند. آنها می توانند تعامل، اشتراک و موارد دیگر را در کانال شما افزایش دهند.


  • فقط برای الگوریتم ننویسید, برای بیننده‌ی انسان دیسکریپشن بنویسید
    به یاد داشته باشید، شما فقط برای الگوریتم یوتیوب توضیحات نمی‌نویسید. شما برای انسان‌ها می‌نویسید. در واقع، یوتیوب توضیحاتی را که فقط فهرستی از کلمات کلیدی بهینه شده سئو هستند و برای فهم الگوریتم نوشته می‌شوند را جریمه می‌کند.
    از زبانی استفاده کنید که بینندگان شما آن را بفهمند و با آن ارتباط برقرار کنند. وقتی معتبر می‌نویسید، تعامل کاربر را تشویق می‌کند که ویدیوهای شما را مشاهده می‌کند.
  • در مورد تگ‌های ویدیو استرس نداشته باشید
    تگ‌ها به بینندگان کمک می‌کنند تا به محتوای موردنظر هدایت شوند. همچنین هنگام برنامه‌ریزی کلمات کلیدی لازم نیست نگران آن باشید. چون طبق گفته یوتیوب، تگ‌ها نقش «حداقلی» را در کشف ویدیو بازی می‌کنند. با این حال، تگ‌ها را به طور کامل نادیده نگیرید. آنها به الگوریتم یوتیوب کمک می کنند تا ویدیوی شما را در بخش فیلم‌های پیشنهادی قرار دهد.
  • ویدیوی خود را در دیسکریپشن, چپتربندی کنید
    هم بیننده‌‌ها و هم الگوریتم یوتیوب هر دو عاشق ویدیوهای دارای فصل هستند. چپتر به عنوان فهرستی از مطالب عمل می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند محتوای شما را مرور کنند و بدون دردسر به بخش‌های مختلف ویدیو بپرند. (دقیقا مثل فهرست کتاب)
    چپتر کردن ویدیوها را برای بینندگان انسانی کاربر پسندتر می‌کند. این می‌تواند واچ‌تایم را افزایش دهد و رتبه ویدیوی شما را بالا ببرد.
    ویدیوهایی که چپتر می‌شوند همچنین برای جستجوهای گوگل ایندکس می‌شوند. از کلمات کلیدی برای توصیف هر بخش ویدیوی خود استفاده کنید و از این روش جدید برای نمایش ویدیوی خود در سرچ گوگل بهره کافی را ببرید.
    ما در این وبلاگ و در این ویدیو از مزیت چپتر کردن ویدیوهای یوتیوب گفتیم و نحوه فصل‌بندی ویدیوها را آموزش دادیم.
  • نحوه قرار دادن لینک‌ها در دیسکریپشن ویدیوهای یوتیوب را یاد بگیرید
    لینک‌های مرتبط در توضیحات شما یک راه عالی برای تعامل بیشتر و مداوم است. برای دیسکریپشن کانال و ویدیو، می‌توانید لینک‌هایی را برای حضور در رسانه‌های اجتماعی دیگر برندتون اضافه کنید.
    در توضیحات ویدیوی شما، لینک دادن به کانال و ویدیوهای مرتبط به بینندگان کمک می‌کند محتوای بیشتری از شما پیدا کنند.
    فراموش نکنید که حتما http: / / یا https: / / را در ابتدای آدرس وارد کنید. در غیر این صورت، لینک کار نخواهد کرد.
    معمولاً بهتر است لینک‌های خود را در انتهای توضیحات خود قرار دهید. چیزهای مهم تری وجود دارد که باید در ابتدا قرار بگیرد.


  • با دیسکریپشن پیش فرض در زمان صرفه‌جویی کنید
    استفاده از تنظیمات توضیحات پیش‌فرض یوتیوب, در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید. مثلا اطلاعاتی را دارید که می‌خواهید به تمام دیسکریپشن‌های خود اضافه کنید، مانند لینک‌های شبکه‌های اجتماعی.
    این ویژگی به طور خودکار اطلاعات کلیدی کانال را به هر ویدیویی که آپلود می‌کنید اضافه می‌کند.
    فقط فراموش نکنید که بقیه توضیحات را پر کنید. توضیح منحصر به فرد هر ویدیو برای قابلیت کشف ویدیوهای شما مهم است.
    در این وبلاگ درباره تنظیم دیسکریپشن پیش‌فرض توضیح دادیم.

 

بیشتر بخوانید:

هشتگ گذاری درست و افزایش بازدید کانال یوتیوب

راه های مفید برای پروموت و تبلیغ کانال یوتیوب

منشن کردن کانال یوتیوب در تیتر و دیسکریپشن

گزینه های نوشتاری جدید در یوتیوب| دیسکریپشن ویدیوها رو Bold کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© All contents and rights belongs to Zinonetwork 2025