در کنار CPM معیار پولی جدیدی به نام RPM در یوتیوب وجود دارد که به کریتورها روش دقیقتری برای ردیابی درآمد کسب شده از طریق پلتفرم یوتیوب را میدهد.
وقتی به قسمت YouTube Analytics کانال خود میروید, در بخش درآمدزایی یا (Revenue) آن را مشاهده میکنید:
RPM در مقابل CPM | دقیقاً RPM چیست و چه تفاوتی با CPM دارد؟
در وبلاگ قبلی مفصل موضوع CPM را توضیح دادیم, بخوانید. اما توضیح مختصر:
CPM: میانگین پولی است که تبلیغکنندگان برای نشان دادن تبلیغات در ویدیوهای شما میپردازند و فقط درآمد حاصل از تبلیغات و بازدید از ویدیوهایی را که کسب درآمد کردهاند در نظر میگیرد.
این ممکن است برای برخی از شما شوکه کننده باشد، اما فقط به این دلیل که از محتوای خود کسب درآمد میکنید، همیشه به این معنی نیست که تبلیغات برای هر بازدید ویدیویی در کانال شما اعمال میشود. همچنین، CPM به پخشهای تخمینی درآمدزایی شما مرتبط است، که هرگز دقیق نیستند.
علاوه بر این، CPM به شما نشان میدهد که تبلیغکنندگان چقدر به یوتیوب پرداخت میکنند، نه آنچه را که واقعاً درآمد دارید. CPM کاهش درآمد حاصل از تبلیغات توسط یوتیوب را در نظر نمیگیرد (یعنی در این قسمت ۴۵ درصد سهم یوتیوب کم نشده است.)
اما RPM: با تقسیم درآمد تخمینی بر کل بازدیدها در همان دوره زمانی محاسبه می شود. این شامل درآمدهای تخمینی از تبلیغات، و همچنین از YouTube Premium، ممبرشیپ کانال، Super Chat و Super Stickers و تمام راههای درآمدی است. این درآمد واقعی شما است که پس از حذف سهم درآمد یوتیوب (۴۵٪) به دست آوردهاید.
اعداد RPM در یوتیوب ممکن است در مقایسه با CPM کمی ترسناک به نظر برسند، اما منعکس کننده حقیقت واقعی درآمد کانال شما است.
چرا RPM در یوتیوب آینده کانال شماست؟
یوتیوب در دهه گذشته به طور قابل توجهی متحول شده است و در حال حاضر راه های متعددی برای یک کانال درآمدزا برای کسب درآمد از محصولات و خدمات یوتیوب, وجود دارد.
این موارد شامل ممبرشیپ کانال، YouTube Premium، Super Chats و Super Stickies است. توجه داشته باشید که CPM هیچ یک از آنها را در نظر نمیگیرد، اما RPM در یوتیوب این کار را میکند.
CPM معیاری است که به شما میگوید چقدر برای تبلیغ کنندگان یوتیوب ارزش دارید، در حالی که RPM برای کانال و کامیونیتی شما ارزش قائل است و این به طور قابل توجهی مهمتر و به طور بالقوه قدرتمندتر و سودآورتر از هر CPMی است.
لحظهای که مخاطبان و کامیونیتی دنبالکنندگان شما شروع به توجه به شما به عنوان یک فرد و به عنوان یک کریتور (یوتیوبر) میکنند، این لحظهای است که روی شما سرمایهگذاری کردهاند.
با این گفته، اگر تشخیص دادید که CPM شما نسبتا ثابت مانده در حالی که RPM شما شروع به افزایش کرده است، به این معنی است که مردم بیشتر روی خود ِشما سرمایه گذاری میکنند تا تبلیغ کنندگان. و این نکته کلیدی است که یوتیوب همیشه سعی میکند کریتورهای خود را تشویق کند.
…
بیشتر بخوانید:
CPM در یوتیوب | هفت عامل مؤثر بر درآمد کانال شما